tirsdag 26. april 2011

Mitt japanske kirsebærtre blomstrer!

Vi har bodd mange år i Bergen, og hver vår hadde vi obligatoriske turer til Lille Lungegårdsvann hvor de japanske kirsebærtrærne sto i full blomst. Det er utrolig flott å stå under de gigantiske rosa trærne når det kommer et vindpust og man plutselig står i en snøstorm av rosa kronblader!

Jeg googlet nå for å se på bilder av trærne i Bergen, og kom over et
fryktelig trist bilde.

Endelig blomstrer mitt japanske kirsebærtre!

Siden vi flyttet fra Bergen har jeg alltid ønsket meg et slikt tre, og for et par år siden kjøpte vi ett!

Blomst fra mitt lille japanske kirsebærtre


Siden plassen treet står på ikke tillater et veldig stort tre, så har vi kjøpt et som ikke skal bli så alt for gedigent. Jeg synes av og til at trær og busker ikke blir helt som det står på lappene man får med fra gartneriet (for eksempel så viste magnoliaen seg å ha hvite blomster og ikke rosa - noe som forøvrig bare var fint siden det var hvit magnolia jeg hadde tenkt å kjøpe, men de hadde ikke flere igjen), så det blir spennende å se hvordan dette treet blir til slutt!

Foreløpig er det bare en drøy meter høyt, men jeg satser på at det blir mye høyere enn det etter hvert!




Treet har stått med store mørkerosa knopper i et par dager, og i går ettermiddag dukket det opp en enslig blomst.

Da jeg kom hjem fra jobb i dag har det skjedd en liten blomstereksplosjon, og i de neste dagene så blir det bare flere og flere blomster. -Vakkert!!!

Håper bare det ikke begynner å regne...


Etter en lang og kald vinter hadde jeg helt glemt hvor gøy det er med hage, så det kommer til å bli mange hage-innlegg her i løpet av sommeren! Vi har en stor tomt med en god del blomster, trær og busker, men ikke all beplantningen er like gjennomtenkt, og jeg har mange planer i hodet mitt om hvordan det skal bli her.

-

Ettermiddagen og kvelden har jeg brukt på siste malingsstrøk på vinduskarmene på kjøkkenet, og i morgen kommer en glassmester for å måle opp til glasset som skal over kjøkkenbenken. Når det er på plass, er det bare belysningen som gjenstår. 

I ettermiddag har jeg også kjøpt en genial bursdagspresang til Mannen som fyller år om to dager, og jeg tipper dette blir den beste presangen han noensinne har fått!! Jeg kan foreløpig ikke røpe hva det er, siden han innimellom pleier å lese hva jeg skriver her, men jeg skal fortelle om reaksjonen hans når han har fått den!

Ha en fin vår-kveld!

- Hilsen Ann Kristin -


1 kommentar:

  1. Så koselig innlegg:) Jeg fant deg gjennom bloggen til Franciskas Vakre verden:) Ser der at du hadde vært i Botanisk Hage. Jeg elsker å være der og er der flere ganger i året. Barna elsker også det stedet:)
    Jeg er spent på hva du har kjøpt i gave, så jeg legger meg til som følger hos deg;)
    Ha en fortsatt fin dag.
    Klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...