onsdag 27. april 2011

Wax on... Wax off...

"Wax on, right hand. Wax off, left hand. Wax on, wax off. Breathe in through nose, out the mouth. Wax on, wax off. Don't forget to breathe, very important."

Det er sikkert noen her som kjenner igjen sitatet fra den store filmen fra 1984. Jeg var litt småforelsket i Daniel, og har sett Karate Kid-filmene utallige ganger.

Jeg husker da jeg så filmene at jeg syntes bonsai-trærne til Miyagi var så pene, og jeg gikk ut i skogen og fant en bitteliten bjørkeplante som jeg forsøkte å forme til et bonsai-tre, dessverre uten hell.

Serissa Foetida

Mange år senere fikk jeg mitt første ordentlige bonsai-tre av Linda, og siden planten allerede var formet som et bonsai-tre, var det litt lettere å få det til. 

Det dumme med bonsai-trær er at de står i veldig grunne potter, og når jeg har reist fra trærne i ferier har det hendt at de har tørket inn og dødd. Treet jeg har nå er en avlegger jeg tok av et annet bonsai-tre, så dette (det vil si, egentlig så er det to trær som står i samme potte) har jeg formet til selv, og jeg har hatt det i veldig mange år. 

I det siste har jeg vært veldig sløv med å klippe og stelle og vanne det, så det ser litt glissent ut. I dag har det også fått sommerklippen sin, så det er enda mindre blader på det enn det pleier.


Serissa Foetida som akkurat har fått ny potte og sommerklipp

Treet jeg har heter Serissa Foetida på latin. Foetida betyr "vond lukt", og navnet har det fått fordi det kommer en mildt sagt ganske karakteristisk lukt når man klipper det.

Serissa Fotida er en litt sær plante, den liker ikke å være for våt og ikke for tørr, den vil ha mye lys men ikke direkte sollys, den liker ikke trekk og den hater å bli flyttet fra sin faste plass. Til og med det å snu planten 180 grader gjør at den kan bli sur og kaste bladene sine. Litt morsomt med en plante med litt temperament!

Jeg har inntrykk av at treet er litt misfornøyd med at vi flyttet til et nytt hus, i det gamle huset så kom det stadig vekk søte, hvite blomster på treet, men det har ikke skjedd en eneste gang siden vi flyttet hit.



Min store, våte drøm er å anlegge en japansk hage med vann og bonsai-trær og steiner og stier. Da vi var på ferie i Danmark for noen år siden var det noen i et av nabohusene som hadde en helt perfekt japansk hage, og jeg brukte mye tid på å beundre den.

Kanskje det skal bli min store hobby når jeg blir pensjonist, så hvis jeg fremdeles blogger da, så skal jeg vise frem resultatet! - Stay tuned! (OBS! Det kan nok bli ganske mange år å vente...)

- Hilsen Ann Kristin -

2 kommentarer:

  1. Huff, ja, sitter vi og blogger som pensjonister, da...

    Håper du fant noe i postkassa di i dag;)

    SvarSlett
  2. Jepp, tusen takk for pakken og kortet!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...