tirsdag 12. april 2011

Stabelen på nattbordet

Jeg er veldig glad i bøker, men har de siste årene ikke hatt så mye tid til å lese som jeg skulle ønske. Det hindrer meg allikevel ikke i å ha en liten stabel med bøker på nattbordet.
- En bok for enhver sinnsstemning og situasjon!

Disse ligger der i dag:


New York Then And Now, Revised Edition, Marcia Reiss, Thunder Bay Press
Kjøpt på Metropolitan Museum of Art i New York

Inneholder masse før- og etterbilder av bygninger og plasser i New York.

Fin både hvis man bare ønsker å se på bildene (og drømme seg litt bort...), men den har også en del forklarende tekst så man kan lære litt historie.


Lykkeprosjektet, Gretchen Rubin, Gyldendal forlag
Selvhjelpsbøker er absolutt ikke noe for meg, men denne gangen fant jeg en jeg faktisk likte. Dette er en morsom og lettlest bok skrevet av en mildt sagt meget ambisiøs dame. Hun brukte et år på å gjøre diverse øvelser for å bli lykkeligere, og selv om noen av tingene hun velger å gjøre er ganske merkelige (skrive en roman på en måned og det å elske å mislykkes), så tar hun en del ting på kornet. 

En fin ting som hun sier er "Vær Gretchen - Jeg har en idé om hvem jeg skulle ønske jeg var, og det tåkelegger forståelsen min av hvem jeg faktisk er." Selv om alle andre mener at en bestemt ting er det rette eller det beste å gjøre, så er det ikke sikkert at det passer for akkurat meg.

Hun er god på rydding, så jeg har fått noen ryddetips til min samling. Andre kapitler heter: Ta deg tid til venner, Følg en lidenskap, Få opp energinivået.

Forøvrig så var det denne boken som fikk meg til å begynne å skrive blogg!


Rom for familien, Jesper Juul og Monica Øien, Cappelen Damm
Jeg savner Jesper Juuls innlegg i A-magasinet, så jeg kjøpte denne boken for å lese flere av hans tanker om barn og familie. Selv om jeg ikke alltid er 100% enig i hva han sier, så synes jeg det er veldig interessant å lese om hans erfaringer som familieterapeut og familiemann.


Gang Leader for a Day, A Rogue Sociologist Takes to the Streets,
Sudhid Venkatesh, The Penguin Press
Denne boka ble borte på flyttelasset, men dukket akkurat opp igjen. Veldig spennende bok om en klin gæren sosiolog-student som klarte å komme veldig tett innpå et veldig tøft gjeng-miljø i Chicago. Han opplevde mange ganske ekstreme situasjoner, og det er kjempespennende å lese om de, selv om jeg ikke ser bort fra at han kanskje har overdrevet en smule innimellom...! 



På randen av ledelse - En veiviser i førstegangsledelse,
Frode Hübertz Haaland og Frode Dale, Gyldendal Akademisk
Som førstegangsleder med teknologisk bakgrunn har jeg fått ganske mange aha-opplevelser, både på godt og vondt. Sitat fra kapittel én, der en erfaren leder forteller om hans erfaring med å bli leder for første gang: "Det han forteller om, er konflikter og samarbeidsproblemer, om hvordan hans autoritet ble satt på prøve, om hvor tøft det var å måtte sparke folk, om hvor ensom han følte seg, om hvordan det opplevdes å takle håpløse dilemma og motstridende interesser, og om hvor annerledes lederrollen var enn han hadde forventet. Ikke minst forteller han om en følelsesmessig tøff periode, der det tok lang tid før stressymptomene forsvant og han følte at han mestret lederrollen sånn noenlunde."

Denne boka havnet i bunken i dag, og jeg har bare såvidt kikket litt i den. Jeg burde nok ha lest denne boka før jeg begynte som leder, og jeg gleder meg veldig til å lese denne boken for å se andres erfaringer om førstegangsledelse!


I tillegg til alle bøkene, så har jeg selvfølgelig også en diger bunke med interiør- og motemagasiner:-)


Ha en fortsatt fin kveld!

- Hilsen Ann Kristin -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...